Vanliga problem med iPhone hörlurar [Och hur du Åtgärdar]

earphones 5193970 1280

Den här artikeln beskriver några typiska hörlursproblem som varje iPhone-användare måste möta mer än en gång. Artikeln fortsätter med att ge de mest effektiva lösningarna på alla dessa problem.

Ljudet som inte hörs genom hörlurarna kan vara ett tecken på ett möjligt maskinvaruproblem. Det är dock inte alltid den enda orsaken. De vanligaste maskinvaruproblemen med trådbundna hörlurar beror på trasig tråd eller en frånkopplad tråd nära kontakten. Om inget av det fungerade och du inte har en bomullspinne till hands, använd ett gem för att platta till det. Linda omslaget runt en av ändarna, men tänk på att inte linda tillräckligt för att göra det större än hörlursuttaget.

Tryck på Bluetooth-ikonen till vänster om gruppen med ikoner tills den inte lyser. Detta är processen för att koppla bort Bluetooth-prylar från iPhone.

Fukt kan orsaka en rad problem med ljuduttaget, baserat på fukthalten. Från att göra ljuduttaget värdelöst till att bara ha ett fel i ljudets funktion varierar effekten från en situation till en annan.

På din Mac kan ljudproblem uppstå när din Mac precis har fått en uppdatering. Besök Bluetooth och leta reda på dina AirPods i enhetslistan.

Testa först andra hörlurar

Om dina hörlurar fungerar för andra typer av enheter kan du prova detta. Försök att böja hörlurarnas kabel på båda sidor (kontaktens ändar och hörlursänden).

När du stänger av Bluetooth stängs Bluetooth av, ljudet spelas upp via dina hörlurar, inte på någon annan enhet. Om du ändrar dessa inställningar skickas nu ljudet på din iPhone antingen till dina hörlurar eller via de inbyggda högtalarna på iPhone. Om detta inte löser problemet finns det en annan liknande inställning du kan titta på. Det mest effektiva sättet att göra detta är att köpa ett par nya hörlurar – sådana som du är säker på att arbeta med och ansluta dem till din iPhone.

Det finns en Lightning till 3.5-adapter för hörlursuttag hos Apple. Adaptern tillåter användare att ansluta hörlurar som har 3,5-millimeters ljuduttag, som Apple Earphones eller andra märken av trådbundna hörlurar till lightning Connector-enheterna. Du kan också använda en bomullspinne för att försiktigt rengöra hörlurarnas hörlurskontakt. Efter rengöring, anslut dina hörlurar och se till att båda sidorna fungerar.

Volymproblemen beror på oförmågan att höra något ljud som kommer från ljudhögtalarna på iPhone. Anledningen till detta är på grund av uppbyggnaden av fickludd i hörlurarna. Om ditt nya par hörlurar också börjar spela dåligt ljud kan det bero på ett problem med din hårdvara eller mjukvara.

Tejpens ändar ska sättas in i hörlursuttaget och vända det några gånger. Ta försiktigt av den, rengör den från skräp och upprepa processen vid behov. Detta kan vara ett tecken på två saker. Antingen är hörlurarna som används skadade eller så finns det en stor mängd smuts i hörlurarnas uttag. Detta resulterar i att hörlurarna har en löst sittande inuti uttaget, vilket resulterar i att ljudet spelas upp från ena sidan av dina hörlurar. Detta problem beror på användningen av hörlurar från tredje part. Detta beror på att dessa hörlurar inte kan ge det perfekta greppet som behövs av hörlurarnas uttag för att säkra dem perfekt.

Om du använder hörlurar som skiljer sig från de som medföljer iPhone kan detta orsaka problemet. En annan metod för att få dina hörlurar att hålla är genom att knyta ihop kablarna. Efter det, anslut dina hörlurar och kontrollera att de fungerar korrekt.

Se till att reglaget är placerat i mitten och kontrollera att hörlurarna du har köpt fungerar som de ska. På nästa flik, under avsnittet Phone Noise Cancellation, hittar du ett reglage som jämnt fördelar ljudvolymen mellan höger och vänster kanal i dina hörlurar. Om ljudet bara kommer genom en Apple-öronsnäcka, undersök efter maskinvarurelaterade problem som kan vara orsaken till problemet.

Du använder dina hörlurar precis som du brukar, men varje gång du använder dem fungerar bara en hörsnäcka.

Undersök hörlurarnas uttag för att avgöra vilken typ av smuts som är fel med en lysdiod. Baserat på typen av damm, d.v.s. damm, ludd eller annat skräp, följ stegen ovan för att eliminera det. Fäst och ta bort hörlurarna du köpt med iPhone många gånger. Det kommer att hjälpa enheten att känna igen skillnaden mellan hörlurar och normalt läge och kommer att ta sig ur hörlursuttaget som fastnat. Att dra i kabeln för att koppla bort hörlurarna och enheten kan så småningom orsaka stress på ledningarna och till och med gå sönder dem när du gör det för ofta.

Varje rörelse i dessa fall får Siri att avbryta vad du än har lyssnat på genom hörlurarna. Ta pappersklämmans ände och applicera den för att skrapa ludd som har samlats på uttaget på dina hörlurar. Använd en lysdiod för att lokalisera ludd exakt och se till att du inte skadar några andra komponenter i ditt hörlursuttag under processen.

Smutsigt hörlursuttag

Smutsigt hörlursuttag resulterar i många ljudproblem som diskuterades ovan. Det kan också inaktivera ljudet på din iPhone, vilket kan vara väldigt irriterande. De smutsstörande ljudfunktionerna på iPhone kan antingen vara bara damm eller i vissa fall kan det vara ludd eller till och med en liten bit papper. Nyckeln till att lösa problemet är dock att hålla sig lugn. De flesta av oss tror att de på något sätt har förstört sina iPhones och springer till närmaste verkstad eller Apple-butik, medan problemet kan lösas på några sekunder hemma.

Lösning:

Använd en dammsugare med en slang ansluten till den och placera slangen mitt emot ljuduttaget på iPhone. Slå på den och låt den göra resten. Om dock den typ av smuts som vi har att göra med är ludd, använd en tandpetare för att försiktigt repa ut det ur ljuduttaget.

Hörlursuttag med fukt inuti

Fukt kan orsaka många problem med ljudjacket beroende på nivån på fukthalten. Från att göra ljuduttaget praktiskt taget oanvändbart till bara fel i ljudfunktionen, skadorna varierar från ett fall till ett annat.

Lösning:

Använd en hårtork för att torka ut eventuell fukt inuti hörlursuttaget genom att placera hårtorken mittemot den.

Hörlursuttag fastnar

Hörlurar som fastnar kan vara ett resultat av att du använder andra hörlurar än de ursprungliga medan det ibland kan orsakas av ett programvarufel. Detta problem kan resultera i oförmågan att höra någonting på iPhone, såväl som att man inte kan höra ljud med själva hörlurarna.

Lösning:

Fäst och ta loss dina originalhörlurar som följde med iPhone flera gånger. Det kommer att hjälpa enheten att inse skillnaden mellan normalt läge och hörlursläge och det kommer att komma ur det fastnade hörlursuttaget.

Volymproblem på grund av hörlursuttaget

Volymproblem hänvisar till oförmågan att höra något ljud från ljudhögtalarna på iPhone. Dessa orsakas mestadels på grund av uppbyggnaden av fickludd inuti hörlursuttaget. Några vanliga symptom på problemet inkluderar oförmågan att höra klickljudet när du låser upp iPhone och att inte kunna spela musik genom högtalare etc.

Lösning:

Böj ut ena änden av ett gem och använd det för att skrapa ut ludd från insidan av ditt hörlursuttag. Använd en ficklampa för att upptäcka ludd exakt och för att se till att du inte skadar någon av de andra hörlursuttagets komponenter i processen.

Avbrott i musik medan du spelar med hörlurar på

Detta ganska vanliga problem orsakas när du använder hörlurar från tredje part. Detta beror på det faktum att hörlurar från tredje part oftast misslyckas med att ge det åtsittande grepp som hörlursuttaget kräver för att fästa perfekt. Detta resulterar i avbrott i musiken som verkar bli bättre efter att hörlurarnas sladd har fått en försiktig skakning men problemet kommer tillbaka efter ett tag.

Lösning:

Lösningen är ganska enkel; använd inte hörlurar från tredje part. Om du på något sätt har skadat de som följde med din iPhone, köp nya från en Apple-butik. Köp endast hörlurar tillverkade av Apple för att använda med din iPhone.

Siri avbryter felaktigt när hörlurarna är anslutna

Detta är också ett problem som uppstår på grund av användningen av hörlurar från tredje part med en lös passform i hörlursuttaget. Alla rörelser, i sådana fall gör att Siri kommer och avbryter vad du än har spelat genom hörlurarna.

Lösning:

Som förklarats tidigare, tenderar iPhones att klara sig bra med Apple-tillverkade hörlurar. Se därför till att du köper äkta Apple-hörlurar ifall du skadar eller tappar bort de som följde med din enhet.

Ljud spelas bara upp från ena änden av hörlurarna

Detta kan betyda två saker; antingen är hörlurarna du använder skadade eller så finns det en stor mängd smuts inuti hörlursuttaget. Det senare gör att hörlurarna har en lossad passform inuti uttaget, vilket resulterar i att ljud spelas från ena änden av hörlurarna.

Lösning:

Undersök hörlursuttaget för vilken typ av smuts som orsakar problemet med en ficklampa. Beroende på typen av smuts, d.v.s. damm, ludd eller pappersbit, använd sedan motsvarande steg som nämns ovan för att bli av med den.

Problem med att ansluta till en telefon eller surfplatta

Om du stöter på ett problem där dina AirPods inte ansluter till din telefon eller surfplatta …

Steg 1: Sätt tillbaka AirPods i laddningsfodralet, vänta i cirka 30 sekunder, ta sedan ut dem igen och sätt dem i öronen igen.

Steg 2: Eller prova att slå på och av Bluetooth på din telefon eller surfplatta. Upprepa sedan det första steget. I alla utom de mest ovanliga fallen bör detta lösa problemet.

Steg 3: Det är inte troligt, men du kan stöta på situationer där ingen av lösningarna fungerar. Om så är fallet, försök att helt återställa AirPods. Detta är en sammanfattande lösning för många problem och en som vi kommer att beskriva längst ner i den här artikeln.

En AirPod ansluter inte

Ett annat vanligt problem som AirPods-ägare stöter på är att en AirPod inte ansluter.

Steg 1: Precis som när du har att göra med båda AirPods, skjut tillbaka dem båda i laddningsfodralet, vänta i cirka 10 sekunder, ta sedan bort dem och sätt dem i dina öron.

Steg 2: Steg 1 fungerade inte? Upprepa steg 1, men den här gången slå på och av Bluetooth på din telefon eller surfplatta innan du tar bort Pods från deras laddningsfodral.

Steg 3: Fortfarande ingenting? Försök att återställa AirPods (instruktioner i slutet av denna artikel).

Problem med datoranslutningen

Det här är inte mycket av ett problem med nyare Mac-datorer, men ibland kan det vara problematiskt att upprätthålla en Bluetooth-anslutning med äldre maskiner.

Steg 1: Sätt tillbaka AirPods i sitt fodral i 10 sekunder innan du tar bort dem igen och sätter in dem i öronen.

Steg 2: Om det inte fungerar, kommer du att vilja koppla från och ansluta dem igen, vilket kan göras genom att stänga av och på Bluetooth, men detta kan vara ett problem om du använder en Bluetooth-mus på din dator.

Steg 3: Om så är fallet, gå till dina Bluetooth-inställningar (lokalisera Bluetooth-ikonen i statusfältet eller hitta inställningen under Systeminställningar > Bluetooth), hitta AirPods och koppla bort dem.

Steg 4: Dina AirPods kommer nu att visas längst ned i listan med Bluetooth-enheter. Högerklicka på dem och välj ”Anslut”.

Samtal avbryts

Avbrutna samtal har plågat AirPods sedan de debuterade tillbaka 2017. Lyckligtvis finns det en enkel fix som ofta fungerar.

Steg 1: Försök att ta samtal med bara en AirPod i örat, inte båda.

Steg 2: Om steg 1 inte fungerar, se till att dina AirPods inte behöver laddas. Du kan också prova att stänga av och slå på Bluetooth igen.

Steg 3: Om steg 2 inte fungerar öppnar du appen Inställningar och går till avsnittet Bluetooth.

Steg 4: Bredvid AirPods-posten på listan över enheter bör du se en ”i”-ikon inuti en cirkel. Tryck på detta, välj sedan mikrofon och ställ in den på antingen vänster eller höger.

Steg 5: I extrema fall kan du också stänga av automatisk öronavkänning i samma avsnitt, även om detta inaktiverar en av hörsnäckornas mest bekväma funktioner och kommer också att ta slut på batteriet snabbare.

Steg 6: Som med våra andra korrigeringar, om du fortfarande har problem kan du prova den fullständiga återställningen som beskrivs i slutet av den här artikeln.

Ljudproblem eller statisk

Statisk och/eller låg ljudkvalitet kan orsakas av många saker, så det är mycket svårare att diagnostisera. Bluetooth-anslutningar kan påverkas av störningar, vilket kan orsaka allt från statisk till nedsatt ljudkvalitet och till och med avbrott. Om detta alltid sker på ett ställe kan störningar vara problemet.

Steg 1: Om detta händer i ditt hem kan du kanske spåra enheten som orsakar störningar och flytta den eller använda dina AirPods i ett annat område. Om du är på kontoret kan du ha tur.

Steg 2: Wi-Fi kan orsaka störningar med AirPods, särskilt under samtal, så du kanske vill försöka stänga av Wi-Fi medan du ringer. Slå på den igen när du är klar.

Steg 3: Om du stammar istället för statisk eller brus kan du också prova att stänga av automatisk öronavkänning enligt beskrivningen ovan.

Hitta dina förlorade AirPods

Med tanke på storleken och den trådlösa karaktären hos AirPods är det ett ganska vanligt problem att förlora dem. Lyckligtvis är det enkelt att fixa med Apples Find My-spårningsprogram.

Steg 1: Starta Hitta min iPhone-appen på din iOS-enhet eller gå till iCloud-webbplatsen, logga sedan in med ditt Apple-ID och välj Hitta min iPhone.

Steg 2: Välj dina AirPods från listan som presenteras och du kommer att se en karta som visar var de är eller deras senaste plats innan de stängdes av.

Steg 3: Om du ser en grön prick bredvid ikonen för dina AirPods betyder det att de är påslagna och att du kan spela upp ett ljud för att enkelt hitta dem.

Steg 4: Om du letar efter en enda AirPod kan du se alternativ för höger och vänster AirPods för att spela upp ett ljud och hitta en enda saknad pod. Det här ljudet (så länge din AirPod har batteritid) kommer att spelas högre och högre i två minuter. Se till att du tar bort din andra AirPod från öronen först om det behövs.

Android volym problem

När du använder Apples öronsnäckor med Apples telefoner, surfplattor eller datorer känner programvaran automatiskt igen att du använder hörlurar och alla volymjusteringar fungerar som du kan förvänta dig. Men på vissa Android-enheter regleras Bluetooth-volymen separat från andra volyminställningar, och detta kan leda till problem för AirPods-användare. Lyckligtvis är det lätt att felsöka.

Steg 1: För en vanlig Android-enhet trycker du på volymen antingen upp eller ner, och du bör se volymkontrollen visas på skärmen.

Steg 2: Tryck på nedåtpilen bredvid volymkontrollen så ser du alla tillgängliga volymreglage.

Steg 3: En av dessa bör vara Bluetooth. Nu är det bara att vrida upp eller ner den här efter behov.

Steg 4: På Samsung Galaxy-telefoner är det lite annorlunda (och bättre). Gå till Inställningar > Anslutningar > Bluetooth. Tryck här på de tre prickarna i det övre högra hörnet för fler alternativ och aktivera sedan Media Volume Sync. Nu kan du använda volymkontrollen på enheten på samma sätt som på en iOS-enhet.

Inget ljud från fulladdade AirPods

Om dina AirPods är tydligt laddade och anslutna, ligger problemet ofta med din iPhone eller iPad.

Steg 1: Gå till Inställningar i iOS och se till att alla programuppdateringar har tillämpats.

Steg 2: Om du har några uppdateringar som väntar, anslut din enhet, uppdatera och starta om enheten. Detta löser ofta problem med AirPods som vägrar att fungera helt.

Dålig batteritid

Ur förpackningen bör AirPods (andra generationen) hålla i cirka fem timmar på full laddning (upp till sex på de nya 3:e generationens AirPods), vilket ger upp till tre timmars samtalstid på AirPods 2 och AirPods Pro — upp från två timmar på de ursprungliga AirPods. Men med tiden kommer detta att börja slitas ner. Det finns inget du kan göra åt detta, tyvärr, men om du upplever en dramatiskt kortare batteritid än förväntat, finns det fortfarande en sak du kan prova.

Steg 1: Se till att automatisk öronavkänning är på, eftersom detta sätter AirPods i ett lågströmsläge som i princip är avstängt när du inte använder dem.

Steg 2: Om automatisk öronavkänning är på och du fortfarande upplever en mycket kortare batteritid, kommer vi att hänvisa dig en sista gång till det totala återställningsalternativet nedan.

AirPods laddas inte (kabelanslutning)

AirPods levereras med två typer av laddningsfodral: endast trådbunden laddning och dubbel trådbunden/trådlös laddning. Och medan vårt första felsökningssteg gäller alla modeller, är följande steg bara för när du har problem med att ladda med en USB-kabel. Om du är osäker på om du har ett trådlöst laddningsfodral ger LED-lampan dig ditt svar. Ser du ett ljus på utsidan har den trådlös laddning.

Steg 1: Om du har haft dina AirPods ett tag, kan det finnas en del damm och smuts som hindrar Pods från att komma i kontakt med laddningsstiften i fodralet. Ta en mjuk trasa eller en svabb och rengör försiktigt insidan och botten av fodralet, och rengör skaften på dina AirPods noggrant för att se om det hjälper laddningsprocessen.

Steg 2: På laddningsfodralet tar du reda på eventuell smuts och skräp som kan ha smugit in i laddningsporten. Sprickan är liten, så du behöver något tunt och spetsigt, och helst inte av metall. En tandpetare är perfekt.

Steg 3: Om det inte fungerar, prova en annan Lightning-kabel. Om allt annat misslyckas kan du behöva ett nytt laddningsfodral.

By Audiofly

Lämna ett svar

Liknande inlägg